Dispare cardul premium ca simbol al statutului în era plăților mobile?

cardul premium

Acum ceva ani, un card Gold însemna mai mult. Era un card premium care spunea ceva despre tine atunci când îl scoteai din portofel, pentru că era de obicei obținut doar de clienți cu un statut financiar destul de ridicat. 

 

Băncile au început însă să relaxeze criteriile pentru emiterea cardurilor Gold și atunci efectul de statut s-a diluat rapid. În România, s-a ajuns chiar la situația în care băncile livrau în baza convențiilor salariale carduri Gold pentru toți angajații marilor lanțuri de supermarketuri. 


S-au inventat alte simboluri (metale sau pietre prețioase) pentru a le oferi clienților importanți un token al statutului. Așa au apărut cardurile Platinum, Sapphire, Diamond sau cardurile Metal. 

 

Sunt produse care oferă ceva extra beneficii față de cel mai banal card, însă nu ceva wow, care să crească semnificativ calitatea vieții financiare. Însă cardurile premium sunt gândite pentru a monetiza statutul, mai precis dorința posesorilor de a-și semnala statutul.   

 

Băncile au creat prin cardurile premium și monedă socială (se vorbea despre ele), pentru că oamenii erau dornici să își fluture cardul la restaurant sau să îl expună cu mândrie la POS. Nu știu voi cum sunteți, dar pe mine mă intrigă când văd un card mai altfel în fața mea la casierie. Mă uit cu interes să văd ce bancă l-a emis. 

 

Odată cu portofelele digitale, cardul premium nu mai este vizibil. Stă ascuns în aplicație. Ca urmare, cardurile Platinum sau Metal nu îți mai conferă efectul dorit de semnalare a statutului. Sigur, telefonul mobil prin care faci plata o va face, dar pentru bănci nu contează dacă este iPhone sau Allview. 

 

Și atunci dematerializarea cardului premium poate însemna dispariția lui ca simbol al statutului? 

 

Greu de spus. Cardul nu are o istorie marcată de prea multe inovații. Este cam același produs de 70 de ani încoace. Iar evoluția cardului premium de plastic sau metal va depinde și de strategia băncilor. De cum vor regândi produsul pentru a rămâne un simbol prin care îți poți semnala statutul. Pentru că trebuie să o recunoaștem, toți facem asta. Prin carduri, obiecte, haine, gadget-uri, etc. 

 

Cât despre moneda socială, este mult mai probabil ca un client să povestească unui prieten despre cum plătește cu Apple Pay sau Google Pay decât despre cardul Gold sau Platinum pe care îl are înrolat în portofelul digital. 

 

Un brand este foarte puternic când consumatorii ajung să vorbească despre el la dozatorul de apă de la birou. Apple și Google devin acum parte a conversației în cazul plăților cu telefonul. Și mai puțin banca ce a emis cardul fără de care nu puteai face plata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dispare cardul premium ca simbol al statutului în era plăților mobile?

de Razvan Enache timp de citire: 2 min
0